Cerca avançada
* Els camps marcats amb un asterisc són obligatoris Has d'omplir, com a mínim, el camp Text de la consulta
  •  
Mostrar la cerca bàsica
   
   

aprenentatge en línia

Mostra font de procedència Mostra font de procedència La informació d'aquesta fitxa procedeix de la Neoloteca, el diccionari en línia de termes normalitzats pel Consell Supervisor del TERMCAT.

Els termes normalitzats han estat objecte d'un estudi exhaustiu que en garanteix l'adequació terminològica i s'han sotmès a l'aprovació del Consell Supervisor, un òrgan permanent i col·legiat amb representants de l'Institut d'Estudis Catalans i el TERMCAT, i especialistes dels diversos àmbits del coneixement.

  • ca aprenentatge en línia, n m
  • ca aprenentatge digital, n m sin. compl.
  • es aprendizaje digital, n m
  • es aprendizaje electrónico, n m
  • es aprendizaje en línea, n m
  • es aprendizaje virtual, n m
  • fr apprentissage électronique, n m
  • fr apprentissage en ligne, n m
  • fr apprentissage virtuel, n m
  • fr cyberapprentissage, n m
  • en digital learning, n
  • en e-learning, n
  • en electronic learning, n
  • en online learning, n
  • en virtual learning, n

<Pedagogia. Ensenyament>

Aprenentatge en què s'utilitzen mitjans i dispositius electrònics per a accedir a les activitats i els continguts formatius, d'acord amb una filosofia d'interacció, de flexibilitat i de construcció compartida de coneixement.

Nota: 1. L'aprenentatge en línia, juntament amb l'ensenyament en línia, forma part de l'educació en línia.

Nota: 2. Un model educatiu pot recórrer a l'aprenentatge en línia d'una manera exclusiva o bé d'una manera parcial, en combinació amb altres tipus d'aprenentatge.

Nota: 3. Criteris aplicats pel Consell Supervisor en l'aprovació del terme aprenentatge en línia (sin. compl. aprenentatge digital):

Es reconsidera la forma aprenentatge electrònic, aprovada a l'acta núm. 454 com a denominació catalana equivalent a l'anglès e-learning, i s'aproven en el seu lloc les formes aprenentatge en línia i aprenentatge digital (aquesta segona com a sinònim complementari), pels motius següents:

Pel que fa a la necessitat de reconsideració,

·els experts de l'àmbit rebutgen, majoritàriament, la denominació aprovada i asseguren que pràcticament no té ús;

·tot i que quan es va aprovar la forma aprenentatge electrònic l'adjectiu triat (electrònic) cobria bona part dels usos del prefix anglès e-, actualment aquest adjectiu s'associa sobretot a l'emmagatzematge i la transmissió d'informació, i a la gestió i la comercialització, i es considera, doncs, poc vàlid per a designar aquest tipus d'aprenentatge, que, més enllà d'utilitzar els mitjans electrònics, comporta tota una nova filosofia educativa.

Quant a les noves formes aprovades, aprenentatge en línia i aprenentatge digital,

·totes dues són lingüísticament adequades i posen l'èmfasi en aspectes clau d'aquest tipus d'ensenyament, cadascuna en aspectes diferents: a aprenentatge en línia es remarca la idea d'aprenentatge vehiculat telemàticament, a través d'internet, amb les implicacions que això comporta; a aprenentatge digital es remarca la idea d'interacció, flexibilitat, coneixement compartit, etc.;

·són les formes més utilitzades en català com a alternatives a l'anglicisme i les que tenen més suport entre els especialistes.

S'opta per donar prioritat a la forma aprenentatge en línia perquè es considera una forma semànticament més clara, inequívoca. La forma aprenentatge digital, per bé que és també adequada, pot generar més ambigüitat (pot interpretar-se, per exemple, com l'aprenentatge de les eines digitals) i és més susceptible de prendre connotacions que, a la llarga, puguin fer-la menys idònia.

Les formes aprenentatge virtual i ciberaprenentatge, que també s'han valorat, s'han descartat perquè es consideren menys adequades semànticament, tenint en compte els usos habituals actuals de l'adjectiu virtual (relacionat sobretot amb la idea d'internet com a món intangible o anàleg al món real) i del prefix ciber- (vinculat generalment a la seguretat informàtica). Els especialistes també han descartat aquestes denominacions.


Com a formes semànticament relacionades, i pels mateixos motius que justifiquen aprenentatge en línia i aprenentatge digital, s'aproven també les formes ensenyament en línia (amb el sinònim complementari ensenyament digital) i educació en línia (amb el sinònim complementari educació digital).

[Acta 609, 20 de juliol de 2016]

   
   

Servei d’atenció personalitzada

Consultes terminològiques

Si la informació obtinguda no és prou satisfactòria per a la resolució del vostre dubte, el Cercaterm, per mitjà del Servei d'atenció personalitzada, us permet adreçar-vos al Servei de Consultes del TERMCAT.

Veure exemples Fer una consulta terminològica Fer una consulta terminològica

Has de ser un usuari registrat per a poder enviar una consulta terminològica

Accedir al meu compte

Registrar-me al web