<Música > Instruments musicals>
Instrument membranòfon tubular en forma de copa constituït per un ressonador de fusta que fa entre 20 i 30 cm de dià metre al qual s'enganxa una pell de cabra gruixuda, que es toca percudint-lo amb les mans.
Nota: És un instrument persa. La transliteració de les denominacions perses segons el sistema de la Library of Congress és tombak i ẓarb, respectivament.
<Música > Instruments musicals>
Instrument cordòfon pinçat de la famÃlia de les cÃtares constituït per una caixa de ressonà ncia de fusta de forma rectangular i corbada, d'uns 120 cm de llargada i uns 25 cm d'amplada, amb obertures acústiques laterals i amb una vintena de cordes habitualment afinades seguint l'escala pentatònica, que es toca en posició horitzontal, amb l'ajuda de diversos ponts mòbils i amb plectres en forma de didal.
Nota: És un instrument xinès. Les transcripcions de les denominacions xineses segons el sistema pinyin són zhÄ“ng i gÅzhÄ“ng, respectivament. Les transcripcions segons el sistema Wade-Giles són cheng i ku cheng, respectivament.
<Esports > HÃpica>
Canvi de direcció en què el cavall deixa la pista sobre la qual cavalca i en segueix una altra d'obliqua a aquesta fins a un punt determinat, sense retrocedir, per recuperar després la pista inicial pel mateix procediment.
<Zoologia > Peixos>
Peix de l'ordre dels perciformes, de la famÃlia dels zoà rcids, anguil·liforme i sense aleta caudal diferenciada, sense escates i de color marró clar, amb taques fosques repartides per tota la zona dorsal, que habita en aigües poc profundes del litoral i a la desembocadura d'alguns rius al nord-est de l'Atlà ntic i al mar Bà ltic.
<Transports > Mobilitat > Mobilitat sostenible>
Zona de la calçada reservada a les bicicletes, en cas de detenció del trà nsit, que està situada davant de la lÃnia de detenció dels vehicles de motor, generalment en l'espai adjacent a una cruïlla, pensada per a oferir més seguretat als ciclistes a l'hora de reprendre la marxa.
Nota: 1. La zona avançada de bicicletes està delimitada per davant per la lÃnia de detenció avançada.
Nota: 2. Criteris aplicats pel Consell Supervisor en l'aprovació dels termes zona avançada de bicicletes i lÃnia de detenció avançada:
S'aprova la denominació zona avançada de bicicletes, juntament amb el terme relacionat lÃnia de detenció avançada, pels motius següents:
·són formes transparents, que permeten l'aplicació als dos tipus de vehicles a què actualment es destinen, les bicicletes i les motos, tant per la facilitat de canviar-hi el complement (a partir de zona avançada de bicicletes es pot crear zona avançada de motos) com per l'absència del tipus de vehicle en la denominació lÃnia de detenció avançada;
·en el cas de lÃnia de detenció avançada, està construïda sobre la forma ja fixada lÃnia de detenció, que és la marca vià ria que indica el punt on s'ha d'aturar el conjunt del trà nsit per la proximitat d'un pas de vianants, un semà for o un element similar;
·es documenten en uns quants contextos de tipus especialitzat i també divulgatiu;
·es documenten formes anà logues en francès, pel que fa a la zona, i en castellà , francès i anglès pel que fa a la lÃnia.
Es descarta l'alternativa graella de bicicletes, en comptes de zona avançada de bicicletes, perquè, segons els especialistes, el dibuix de senyalització no és sempre una graella i, a més, també té dibuix de graella la zona d'un carril bici anterior a un pas de vianants.
[Acta 601, 5 de febrer de 2016]