Context bibliogràfic del terme maquinari

   

2

  • ca

    El text argumenta aquesta tesi mitjançant l'anàlisi de quatre projectes diferents, tots nascuts en un context que traspassa les fronteres de les disciplines, a cavall entre la recerca artística, científica i arquitectònica: Ada (un espai intel·ligent projectat per l'Institut de Neuroinformàtica de Zuric), Makrolab (una unitat habitable per a la supervivència en ambients aïllats projectada per l'artista eslovè Marco Peljan), Blur (un núvol artificial / pavelló d'exposició projectat pels artistes arquitectes Elizabeth Diller i Ricardo Scofidio) i E-Sparks (una instal·lació audiovisual basada en un sistema de vida artificial projectada pels artistes científics del Plancton Art Studio). Malgrat les diferències de pressupòsits teòrics i llenguatge formal, tots aquests projectes tenen en comú que són al mateix temps una màquina física (maquinari) i una de no física (programari), que són fets al mateix temps de matèria (més o menys tradicional en si i en el seu muntatge) i d'informació, codificada segons una modalitat i una finalitat l'especificitat de les quals és part integrant de l'especificitat del projecte. I és precisament en la presència d'aquest element no físic, d'elaboració de la informació, que tots aquests projectes basen la possibilitat d'una nova capacitat de relació activa entre l'edifici i el paisatge local, entre l'home i l'ambient global.

    Fitxa bibliogràfica: 2006 Palumbo, Luisa NO DEFINIT NO DEFINIT Text breu NO DEFINIT artnodes_palumbo_fitxa_cat_corregit.doc En línia 1695-5951 Nov. 6 ARTNODES Listening spaces - Espais que escolten Article http://www.uoc.edu/artnodes/6/dt/cat/palumbo.html

  • en

    These spaces-just like the bodies of living beings-live in a state of dynamic equilibrium and incessantly exchange information and energy as much with man as with the environment. This thesis is argued via the analysis of four different projects all of which have been born into a context of boundless discipline between artistic, scientific and architectonic research: Ada (an intelligent space planned by the institute of Neuro-Information Technology in Zurich), Makrolab (a housing unit for survival in isolated areas planned by the Slovenian artist Marco Peljan), Blur (an artificial cloud / display pavilion planned by the architect artists Elizabeth Diller and Ricardo Scofidio) and E-Sparks (an audio-visual installation based on a system of artificial life planned by the scientist artists at Plancton Art Studio). In a clear difference between theoretical assumptions and formal language, what is common to all these projects is the togetherness of physical machinery (hardware) and non physical machinery (software). They have been made from material (more or less traditional in itself and in terms of assembly) and information, codified according to the procedure and purpose, the specificity of which is an integral part of the specificity of the project. It is in fact on the presence of this non-physical element, which elaborates information, that all these projects base the possibility of a new active relational capacity between building and landscape, man and the global environment.

    Fitxa bibliogràfica: 2006 Palumbo, Luisa NO DEFINIT NO DEFINIT Text breu NO DEFINIT artnodes_palumbo_fitxa_eng_corregit.doc En línia 1695-5951 Nov. 6 ARTNODES Listening spaces Article http://www.uoc.edu/artnodes/6/dt/eng/palumbo.html

  • es

    La arquitectura se convierte en la posibilidad de proyectar espacios que ven, que miran, que escuchan, que se alimentan de la energía solar o que se adaptan a las condiciones climáticas, espacios que, como los cuerpos de los organismos vivos, viven en estados de equilibrio dinámico, intercambiando incesantemente información y energía tanto con el hombre como con el medio ambiente. El texto argumenta esta tesis a partir del análisis de cuatro proyectos distintos, todos ellos nacidos en un contexto que traspasa las fronteras entre disciplinas, a caballo entre la investigación artística, científica y arquitectónica: Ada (un espacio inteligente proyectado por el Instituto de Neuroinformática de Zúrich), Makrolab (una unidad habitable para la supervivencia en entornos aislados diseñada por el artista esloveno Marco Peljan), Blur (una nube artificial / pabellón de exposición diseñada por los artistas arquitectos Elizabeth Diller y Ricardo Scofidio) y E-Sparks (una instalación audiovisual basada en un sistema de vida artificial, diseñada por los artistas científicos del Plancton Art Studio). A pesar de las diferencias de presupuestos teóricos y lenguaje formal, todos estos proyectos tienen en común que son al mismo tiempo una máquina física (hardware) y una no física (software), que están hechos al mismo tiempo de materia (más o menos tradicional en sí y en su montaje) y de información, codificada según una modalidad y finalidad cuya especificidad es parte integrante de la especificidad del proyecto. Y es precisamente en la presencia de este elemento no físico, de elaboración de la información, en la que todos estos proyectos basan la posibilidad de una nueva capacidad de relación activa entre el edificio y el paisaje local, entre el hombre y el entorno global.

    Fitxa bibliogràfica: 2006 Palumbo, Luisa NO DEFINIT NO DEFINIT Text complet artnodes_palumbo_pdf_esp_corregit.doc artnodes_palumbo_fitxa_esp_corregit.doc En línia 1695-5951 Nov. 6 ARTNODES Listening spaces - Espacios a la escucha Article http://www.uoc.edu/artnodes/6/dt/esp/palumbo.html