Context bibliogràfic del terme realitat virtual

   

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    Per a produir imatges sintètiques per ordinador, deia Paluka, han de treballar conjuntament tots dos costats del cervell, el dret i l'esquerre. Un dels paradigmes emanats de la cultura digital és el de l'anomenada realitat virtual, un entorn audiovisual dins el qual, a més a més de mirar i escoltar, es toca, s'olora, es camina ... Amb la realitat virtual, l'ordinador assoleix el seu clímax simulador: permet establir ambients artificials habitats per espectadors que interaccionen entre si. Paul Brown diu al respecte: "Amb el desenvolupament de la tecnologia dels ordinadors, la ciència ha desenvolupat nous models de coneixement: ara coneixem, per exemple, la possibilitat d'altres universos, com les simulacions, que difuminen la distinció entre" realitat "i" il·lusió ". Totes dues caminen juntes en un model holístic que modifica la relació entre l'observador i l'observat, entre el significant i el significat.".

    Fitxa bibliogràfica: 2002 Berenguer, Xavier NO DEFINIT NO DEFINIT Text complet artnodes_2_cat_berenguer.doc NO DEFINIT En línia 1695-5951 Des. 2 ARTNODES Art i tecnologia: una frontera que s'ensorra Article http://www.uoc.edu/artnodes/cat/art/xberenguer0902/xberenguer0902.html

  • en

    In order to produce synthetic images with a computer, Paluka said, it is necessary to have both sides of the brain, left and right, working together. One of the paradigms emanating from digital culture is what is called virtual reality, an audiovisual wraparound environment in which, besides seeing and hearing, you touch, smell and can walk... With virtual reality, it reaches its simulatory climax: it allows artificial environments to be created that are inhabited by spectators who interact together. Paul Brown says on the subject: "With the development of computer technology, science has developed new models of knowledge: we now know, for example, of the possibility of other universes such as simulations which blur the distinction between 'reality' and 'illusion'. The two go hand-in-hand in a holistic model that alters the relationship between the observer and what is observed, between the signifier and what is signified.".

    Fitxa bibliogràfica: 2002 Berenguer, Xavier NO DEFINIT NO DEFINIT Text complet artnodes_2_eng_berenguer.doc NO DEFINIT En línia 1695-5951 Des. 2 ARTNODES Art and technology: the division fades Article http://www.uoc.edu/artnodes/eng/art/xberenguer0902/xberenguer0902.html

  • es

    Para producir imágenes sintéticas por ordenador, decía Paluka, es preciso que trabajen conjuntamente ambos lados del cerebro, el derecho y el izquierdo. Uno de los paradigmas emanados de la cultura digital es el de la llamada realidad virtual, un entorno audiovisual envolvente dentro del cual, además de mirar y oír, se toca, se huele, se puede caminar... Con la realidad virtual, el ordenador alcanza su clímax simulador: permite establecer ambientes artificiales habitados por espectadores que interactúan entre sí. Paul Brown dice al respecto: "Con el desarrollo de la tecnología de los ordenadores la ciencia ha desarrollado nuevos modelos de conocimiento: ahora sabemos, por ejemplo, sobre la posibilidad de otros universos como las simulaciones que difuminan la distinción entre "realidad" e "ilusión". Las dos caminan juntas en un modelo holístico que modifica la relación entre el observador y lo observado, entre el significante y el significado.". La potencia simuladora del ordenador permite reproducir, hasta un límite imprevisible, las actividades humanas de concebir, diseñar, imaginar, comunicar... El ordenador es pues una prótesis de la mente y, como tal, se halla a disposición del artista; en particular, del artista para el cual creatividad y técnica constituyen las dos caras de la misma moneda.

    Fitxa bibliogràfica: 2002 Berenguer, Xavier NO DEFINIT NO DEFINIT Text complet artnodes_2_esp_berenguer.doc NO DEFINIT En línia 1695-5951 Des. 2 ARTNODES Arte y tecnología: una frontera que se desmorona Article http://www.uoc.edu/artnodes/esp/art/xberenguer0902/xberenguer0902.html