Back to top
Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa, que ha estat cedida per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics de l'Institut d'Estudis Catalans, procedeix de l'obra següent:

SOCIETAT CATALANA D'ESTUDIS JURÍDICS. Diccionari jurídic [en línia]. 13a ampl. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana d'Estudis Jurídics, 2023.
<https://cit.iec.cat/obresx.asp?obra=DJC>
Les dades originals poden haver estat actualitzades posteriorment per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics o, amb el seu vistiplau, pel TERMCAT.

  • ca  departament, n m
  • es  departamento

<Dret públic>

Definició
A la Generalitat de Catalunya, òrgan de l'Administració que té assignades unes determinades funcions sota la direcció d'un conseller o consellera.

Nota

  • Àmbit: Catalunya
  • L'Administració de la Generalitat s'estructura en departaments o conselleries. Inicialment, la llei limitava a tretze el nombre màxim de conselleries, que eren enumerades per la llei, però el Govern podia agrupar, suprimir o dividir els departaments i alternar-ne la denominació, així com crear nous departaments, sempre que no superés el límit numèric fixat per la llei (article 9.1 de la Llei 13/1989, del 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat i 79.2 de la Llei 3/1982, del 23 de març, del Parlament, del President i del Consell Executiu de la Generalitat). Però amb l'aprovació de la Llei 1/2000, del 30 de març, es facultà la presidència de la Generalitat per a crear i determinar el nombre, la denominació i l'àmbit de competència dels departaments de la Generalitat, i també es facultà el Govern per a determinar el règim de relacions o l'adscripció d'altres òrgans, matèria que abans era regulada per normes amb rang de llei. Així doncs, a partir d'aquesta Llei, els departaments són creats o suprimits per decret de la presidència de la Generalitat, i no se'n limita el nombre màxim. La Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern ha mantingut aquest criteri (art. 23.2).
    L'estructura interna dels departaments s'ha d'aprovar per mitjà d'un decret del Govern, òrgan al qual correspon també la creació, la modificació, la supressió, l'agrupació o la divisió i el canvi de denominació de les secretaries generals i de les direccions generals. Els departaments tenen una estructura jeràrquica, que va de dalt a baix en els càrrecs següents: conseller, secretaries generals (una com a mínim), direccions generals, directors de serveis, comissionats (aquests dos darrers amb funcions especialitzades), i ja en un nivell estrictament funcionarial les subdireccions generals, els serveis, les seccions i els negociats. Tots aquests òrgans formen els òrgans centrals. A més a més, cal afegir els òrgans territorials, estructurats en delegacions territorials del Govern, amb seu a les diferents capitals de província (Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, més la de les Terres de l'Ebre). També s'han creat subdelegacions del Govern en altres indrets. D'aquesta manera, es pretén acostar l'Administració de la Generalitat a tot el territori.
    Cada conseller, com a cap del departament corresponent, té les atribucions que s'enumeren en els articles 12 de la Llei 13 /1989 i 16 de la Llei 13/2008, que es poden agrupar en quatre grans blocs: representatives, normatives, de direcció i de gestió econòmica. Correspon a la persona titular del departament proposar al Govern els avantprojectes de llei, projectes de decret legislatiu i de decret llei, i els projectes de decret, dins l'àmbit de les competències del departament i exercir la potestat reglamentària en l'àmbit i els límits que li són propis. Pel que fa a la direcció del departament, correspon al conseller dirigir-ne, organitzar-ne i establir-ne les prioritats, així com les dels organismes autònoms i empreses públiques que hi són adscrites, proposar al Govern el nomenament i la separació dels alts càrrecs del departament (secretaris generals i directors generals) i nomenar-ne i separar-ne els altres càrrecs, així com exercir la potestat disciplinària en el marc establert per l'ordenament vigent; també li correspon resoldre els conflictes d'atribucions entre les autoritats i els òrgans del departament, conflictes d'atribucions amb altres departaments, i atendre, un última instància, els recursos i les reclamacions administratives que no pertoquin a organismes i autoritats inferiors del departament.
    Finalment, pel que fa a la gestió econòmica, correspon al conseller presentar l'avantprojecte de pressupost del departament, autoritzar les despeses pròpies del departament i signar, en nom del Govern, els contractes relatius a assumptes del departament.