Back to top
Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de la norma UNE-166000 Gestió de l'R+D+I: Termes i definicions de les activitats d'R+D+I.

Aquesta norma ha estat elaborada pel comitè tècnic AEN/CTN 166 Activitats de Recerca, Desenvolupament i Innovació Tecnològics (R+D+I), la Secretaria del qual és a càrrec d'AENOR. El TERMCAT n'ha fet la versió catalana en compliment de l'acord subscrit amb AENOR <http://www.aenor.es>
per a la traducció al català de les normes UNE, amb l'assessorament d'especialistes de l'Agència d'Acreditació en Investigació, Desenvolupament i Innovació Tecnològica (AIDIT <http://www.e-aidit.com/data/cat/iniciocat.html>
). El Consell Supervisor del TERMCAT ha ratificat la nomenclatura adoptada.

El símbol cod precedeix el codi de referència que permet localitzar els termes dins del text de la norma.

  • ca  producte, n m
  • es  producto
  • cod  3.28

<Gestió de l'R+D+I>

Definició
Resultat d'un procés.

Nota

  • 1 - Hi ha quatre categories genèriques de productes:
  • - serveis (per exemple, transport);
  • - informació (per exemple, un programa d'ordinador, un diccionari);
  • - material permanent (per exemple, la part mecànica d'un motor);
  • - material fungible (per exemple, lubrificant).
  • La majoria dels productes contenen elements que pertanyen a diferents categories genèriques de producte. El producte es denomina servei, informació, material permanent o material fungible segons l'element dominant. Per exemple, el producte ofert "automòbil" està compost per materials permanents (per exemple, les rodes), materials fungibles (per exemple, el combustible, el líquid refrigerant), informació (per exemple, el programa informàtic del comandament del motor, el manual del conductor) i serveis (per exemple, les explicacions del venedor relatives al funcionament del vehicle).
  • 2 - Un servei és el resultat de, com a mínim, una activitat que necessàriament es porta a terme en la comunicació entre el proveïdor i el client i generalment és intangible. La prestació d'un servei pot implicar, per exemple:
  • - una activitat feta en un producte tangible que subministra el client (per exemple, la reparació d'un automòbil);
  • - una activitat feta en un producte intangible que subministra el client (per exemple, la declaració de la renda necessària per a preparar la devolució dels impostos);
  • - el lliurament d'un producte intangible (per exemple, el lliurament d'informació en el context de la transmissió de coneixement);
  • - la creació d'una atmosfera per al client (per exemple, en hotels i restaurants).
  • La informació són dades, generalment és intangible i pot presentar-se com a proposta, transacció o procediment.
  • El material permanent generalment és tangible i la seva quantitat és una característica comptable. Els materials fungibles generalment són tangibles i la seva quantitat és una característica incomptable. Els materials permanents i els fungibles sovint es denominen béns.
  • 3 - El producte que es vol elaborar és el destinatari principal de l'assegurament de la qualitat.
  • [UNE-EN ISO 9000:2005]