Back to top
coeficient de fregament transversal de càlcul coeficient de fregament transversal de càlcul

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de l'obra següent:

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA; ENCICLOPÈDIA CATALANA. Diccionari d'enginyeria civil [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2017. (Diccionaris en Línia)
<http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/240/>
Les paraules marcades entre circumflexos (^) en l'interior d'una definició indiquen que es tracta de termes amb fitxa pròpia en el diccionari que poden ajudar a ampliar el significat d'aquella definició.

Per problemes tecnològics de representació gràfica, s'ha suprimit part d'algunes definicions. La informació completa es pot consultar a l'edició en paper d'aquesta obra.

  • ca  coeficient de fregament transversal de càlcul, n m
  • es  coeficiente de rozamiento transversal de cálculo
  • en  design value of side friction demand
  • en  side friction demand factor

<Enginyeria civil > Enginyeria del transport>

Definició
Coeficient de fregament entre el pneumàtic i el paviment usat en el càlcul de velocitats de referència, sia la ^velocitat específica^, la ^velocitat dinàmica^ o la velocitat d'un percentil determinat, com la ^velocitat del percentil 85^.

Per a la velocitat específica es considera que ha de ser el que proporciona la màxima velocitat còmoda i, alhora, segura. La normativa de traçat de carreteres espanyola (3.1-IC) estableix per a aquest coeficient uns valors que van de 0,180 per a 40 km/h a 0,060 per a 150 km/h. Per a la velocitat dinàmica es considera que ha de ser el que proporciona la màxima velocitat segura estant els pneumàtics en bon estat i el ^paviment^ moll i amb un cert marge de seguretat.