Drets i deures generals de la ciutadania davant l’Administració pública
Podeu consultar els drets i deures que estableix la normativa vigent en les relacions entre la ciutadania i l’Administració pública als enllaços següents.
- En l’actuació administrativa, la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya (articles 21-29) recull els drets següents:
- Dret a la no-discriminació i a una atenció adequada.
- Dret a una bona administració.
- Principi de confiança i dret de les persones a rectificar els errors davant de l’Administració. Això inclou el dret de les persones a no ser objecte de sancions o de privació d’una prestació en cas que hagin comès errors materials o formals de bona fe i sense frau, a l’hora d’informar sobre les seves dades, prèvia esmena de l’error.
- Dret de les persones a no ser perjudicades per un error administratiu en les prestacions destinades a garantir les necessitats essencials de subsistència. Això inclou el dret de les persones, davant d’un error comès exclusivament per l’Administració, a no haver de retornar imports o interessos generats en prestacions que els garanteixin necessitats essencials per subsistir.
- Dret a uns serveis públics de qualitat.
- Dret a l’ús dels mitjans electrònics.
- Dret a presentar sol·licituds, comunicacions i altres documents.
- Dret d’accés als expedients administratius.
- Pel que fa als deures de la ciutadania, l'article 30 de la Llei 26/2010 estableix que:
- "Els ciutadans, en llurs, relacions amb les administracions públiques de Catalunya i en l’ús dels serveis públics, han d’actuar amb la diligència, la responsabilitat i el respecte deguts a les persones, les institucions i els béns públics.
- "Els ciutadans, en llurs, relacions amb les administracions públiques de Catalunya i en l’ús dels serveis públics, han d’actuar amb la diligència, la responsabilitat i el respecte deguts a les persones, les institucions i els béns públics.
- Els drets de les persones en les seves relacions amb les administracions públiques que preveu l’article 13 dela Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques són els següents:
- Comunicar-se amb les administracions públiques a través d’un punt d’accés general electrònic de l’Administració.
- Ser assistides en l’ús de mitjans electrònics en les seves relacions amb les administracions públiques.
- Utilitzar les llengües oficials al territori de la seva comunitat autònoma, d’acord amb el que estableixen aquesta Llei i la resta de l’ordenament jurídic.
- Accedir a la informació pública, als arxius i als registres, d’acord amb el que estableixen la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la resta de l’ordenament jurídic.
- Ser tractades amb respecte i deferència per les autoritats i el personal empleat públic, que han de facilitar l’exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions.
- Exigir les responsabilitats de les administracions públiques i de les autoritats, quan correspongui legalment.
- Obtenir i utilitzar els mitjans d’identificació i signatura electrònica que preveu aquesta Llei.Tenir garantida la protecció de dades de caràcter personal, i en particular la seguretat i confidencialitat de les dades que figuren als fitxers, sistemes i aplicacions de les administracions públiques.
Si voleu més informació sobre els drets i deures en l’ús dels serveis digitals, podeu consultar l’enllaç següent: https://web.gencat.cat/ca/seu-electronica/drets-i-deures-en-us-dels-serveis-digitals
Mesures de compensació o reparació
En cas d'incompliment dels compromisos expressats en la carta, les persones usuàries poden accedir a les mesures de compensació o reparació següents:
- Es farà arribar la disculpa pertinent.
- Es donaran les explicacions de les circumstàncies que donen lloc a l’incompliment amb indicació de les mesures correctores que es duran a terme per evitar-ne la repetició.
- S’oferiran alternatives, en cas de ser possible.
Per fer efectives aquestes mesures, les persones usuàries poden presentar una comunicació o una queixa pels canals i en les condicions que s’indiquen a l’apartat “Consultes, queixes i suggeriments” d’aquesta carta.
Si una persona pateix una lesió o un dany en els seus béns o drets com a conseqüència de la prestació del servei descrits en aquesta carta, pot presentar un reclamació de responsabilitat patrimonial d’acord amb la normativa aplicable.
El reconeixement del dret a l’error de l’Administració no exclou el dret de les persones a ser indemnitzades, si s’escau, a través del règim de responsabilitat patrimonial.
Deures de les persones usuàries del servei objecte de la carta
- Respectar el personal que presta el servei.
- Respectar l’ordre i els criteris d’atenció que s’estableixin.