Dijous 23 de gener tindrà lloc a la seu del TERMCAT una nova reunió del Consell Supervisor.
En aquesta reunió s’estudiaran els termes següents, amb l’objectiu d’establir-ne les denominacions catalanes més adequades. Els presentem en la forma amb la qual han arribat a la Secretaria del Consell Supervisor, acompanyats de la proposta o propostes alternatives que s’estan estudiant i d’una definició provisional. Si en sou experts o els coneixeu especialment, ens podeu fer arribar informació addicional.
Termes de biologia
bleb (bleb; bombolla; butllofa; protrusió; protuberància)
Protuberància que es forma a la membrana plasmàtica de la cèl·lula, generalment com a conseqüència de la pèrdua d'ancoratge amb el citosquelet.
blebbing (blebbing; blèbing; bombolleig; butllofeig; formació de protrusions; formació de protuberàncies)
Procés de formació de blebs a la membrana plasmàtica d'una cèl·lula.
treadmilling (intercanvi continu; intercanvi rotatori; intercanvi sens fi; marxa; rotació sens fi; treadmilling)
Fenomen pel qual les molècules d'un filament van desplaçant la seva posició des d'un extrem del filament a l'altre sense fer variar la longitud total de la cadena, com a conseqüència de la polimerització d'unitats a un extrem i la despolimerització a l'altre.
run and tumble movement (moviment d’avanç i capgirell; moviment d’avanç i gir; moviment d’avanç i tomb; moviment de correguda i capgirell; moviment de correguda i gir; moviment de correguda i tomb; moviment run-and-tumble)
Mecanisme de desplaçament dels bacteris amb flagel·lació perítrica en el medi aquós consistent en un avançament inicial en línia recta o lleugerament corba seguit d'un moviment de gir aleatori, com a conseqüència d'un primer gir dels flagels en sentit antihorari i d'un segon gir en sentit horari.
Nota: El gir inicial en sentit antihorari provoca la formació d'un feix de flagels que es desfà en el gir en sentit horari posterior.
Termes de lingüística: onomàstica
tautopònim (tautònim; tautotopònim; tautopònim; topònim duplicat; topònim pleonàstic; topònim redundant; topònim repetitiu; topònim tautològic)
Nom de lloc compost en què almenys dos dels constituents tenen el mateix significat, sovint referit a un accident geogràfic, expressat amb formes lingüístiques diferents procedents de llengües o estrats lingüístics diferents.
Nota: Són exemples de tautopònims Vall d'Aran, desert del Sàhara i salt de Sallent.
aptronym (antropònim escaient; antropònim evocador; aptònim; aptrònim; caracterònim; caractònim; euònim; nom parlant; nom predestinat)
Antropònim que semànticament té relació amb alguna característica de la persona a què fa referència, sovint a la seva professió.
El Consell Supervisor és l’òrgan encarregat de la fixació de la terminologia en llengua catalana, integrat per membres designats per l’Institut d’Estudis Catalans i membres del TERMCAT.