Back to top

Diccionari de sociologia

Presentation
objectivació objectivació

Perspectiva sociològica > Conceptes bàsics, Institucionalització > Interacció social i institucionalització

  • ca  objectivació, n f
  • es  objetivación
  • en  objectivation

Perspectiva sociològica > Conceptes bàsics, Institucionalització > Interacció social i institucionalització

Definition
Procés pel qual la realitat social, creada al llarg del temps mitjançant l'acció humana, pren caràcter de realitat objectiva i és percebuda com a externa per aquells qui l'han produït i pels seus descendents.
obrer | obrera obrer | obrera

Treball > Organització del treball

  • ca  obrer | obrera, n m, f
  • es  obrero | obrera
  • fr  ouvrier | ouvrière
  • en  labourer
  • en  manual worker

Treball > Organització del treball

Definition
Persona que treballa en un ofici manual, generalment en una fàbrica, un taller, una obra pública, etc.
obscurantisme obscurantisme

Religió > Religió i religiositat

  • ca  obscurantisme, n m
  • es  oscurantismo
  • en  obscurantism

Religió > Religió i religiositat

Definition
Oposició sistemàtica a la difusió de la cultura i del progrés, sovint per motius religiosos.

Note

  • El terme obscurantisme s'aplicava originàriament als catòlics conservadors que s'oposaven activament als valors de la Il·lustració i de la Revolució francesa.
obsolescència obsolescència

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Sistemes de producció i distribució

  • ca  obsolescència, n f
  • es  obsolescencia
  • fr  obsolescence
  • en  obsolescence

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Sistemes de producció i distribució

Definition
Depreciació del valor real d'un bé d'equipament, tecnologia o producte en el transcurs del temps com a conseqüència del progrés tècnic, un canvi de moda, una situació de mercat en regressió, etc.

Note

  • Es parla d'obsolescència programada quan l'estratègia del fabricant d'un producte preveu, des del moment de dissenyar-lo, el temps de vida útil a partir del qual es tornarà obsolet.
oci oci

Perspectiva sociològica > Conceptes bàsics, Lleure i consum

  • ca  lleure, n m
  • ca  oci, n m sin. compl.
  • es  ocio
  • es  tiempo libre
  • en  leisure
  • en  lesure time

Perspectiva sociològica > Conceptes bàsics, Lleure i consum

Definition
Temps del qual disposa una persona fora de les obligacions quotidianes per a dedicar-se a aquelles activitats que més li agraden.

Note

  • El concepte de lleure varia en cada col·lectivitat d'acord amb les característiques socioculturals concretes i amb la importància que es dona al treball.
ocupació ocupació

Treball > Retribució i condicions de treball

  • ca  feina, n f
  • ca  ocupació, n f sin. compl.
  • ca  treball, n m sin. compl.
  • es  empleo
  • es  ocupación
  • es  trabajo
  • en  employment
  • en  job
  • en  occupation

Treball > Retribució i condicions de treball

Definition
Activitat que consisteix en la prestació d'uns serveis a canvi d'una remuneració.
oferta oferta

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Sistemes de producció i distribució

  • ca  oferta, n f
  • es  oferta
  • fr  offre
  • en  supply

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Sistemes de producció i distribució

Definition
Quantitat d'un bé o servei que les empreses productores, en qualitat de venedores, posen a disposició del mercat a un preu concret i en un moment determinat.
Oficina de Justificació de la Difusió Oficina de Justificació de la Difusió

Mitjans de comunicació social > Sistemes de comunicació convencionals, Metodologia > Eines estadístiques i indicadors

  • ca  Oficina de Justificació de la Difusió, n f
  • ca  OJD, n f sigla
  • es  Oficina de Justificación de la Difusión
  • es  OJD sigla
  • fr  Office de Justification de la Diffusion
  • fr  OJD sigla
  • en  Audit Bureau of Circulations
  • en  ABC sigla

Mitjans de comunicació social > Sistemes de comunicació convencionals, Metodologia > Eines estadístiques i indicadors

Definition
Societat formada per anunciants, centrals de mitjans, agències de publicitat i mitjans de comunicació que audita el tiratge i la difusió de les publicacions periòdiques que voluntàriament ho sol·liciten.
OJD OJD

Mitjans de comunicació social > Sistemes de comunicació convencionals, Metodologia > Eines estadístiques i indicadors

  • ca  Oficina de Justificació de la Difusió, n f
  • ca  OJD, n f sigla
  • es  Oficina de Justificación de la Difusión
  • es  OJD sigla
  • fr  Office de Justification de la Diffusion
  • fr  OJD sigla
  • en  Audit Bureau of Circulations
  • en  ABC sigla

Mitjans de comunicació social > Sistemes de comunicació convencionals, Metodologia > Eines estadístiques i indicadors

Definition
Societat formada per anunciants, centrals de mitjans, agències de publicitat i mitjans de comunicació que audita el tiratge i la difusió de les publicacions periòdiques que voluntàriament ho sol·liciten.
oligopoli oligopoli

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Mercat i sistema de preus

  • ca  oligopoli, n m
  • es  oligopolio
  • fr  oligopole
  • en  oligopoly

Estructura econòmica i política > Economia i sistemes socioeconòmics > Mercat i sistema de preus

Definition
Sistema de mercat en què l'oferta d'un producte es reparteix entre un nombre reduït de productors que, gràcies al seu poder de mercat, poden coordinar-se per a acordar alguns aspectes de la producció o, fins i tot, pactar determinats preus de referència.

Note

  • 1. L'oligopoli sorgeix com a conseqüència del procés de concentració industrial, iniciat en els principals països industrials durant les últimes dècades del segle XIX.
  • 2. L'oligopoli és una situació intermèdia entre el monopoli pur i la lliure competència i és la forma de mercat més freqüent en la realitat econòmica moderna.