Back to top
infracció relativa a la navegació aèria infracció relativa a la navegació aèria

Source term image

La informació d'aquesta fitxa, que ha estat cedida per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics de l'Institut d'Estudis Catalans, procedeix de l'obra següent:

SOCIETAT CATALANA D'ESTUDIS JURÍDICS. Diccionari jurídic [en línia]. 13a ampl. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana d'Estudis Jurídics, 2023.
<https://cit.iec.cat/obresx.asp?obra=DJC>
Les dades originals poden haver estat actualitzades posteriorment per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics o, amb el seu vistiplau, pel TERMCAT.

  • ca  infracció relativa a la navegació aèria, n f
  • es  infracción relativa a la navegación aérea

<Dret penal>

Definition
Infracció penal que consisteix a realitzar accions o omissions que posin en perill la seguretat o el trànsit aeri.

Note

  • Àmbit: Espanya
  • Les infraccions penals recollides en la Llei 209/1964, del 24 de desembre, penal i processal de la navegació aèria, de l'Estat, són els delictes i les faltes aeronàutics (art. 1 Llei 209/1964). El Codi penal (CP) és d'aplicació subsidiària a la Llei 209/1964 en la regulació de diverses qüestions (art. 2 Llei 209/1964). La jurisdicció penal aeronàutica que estava regulada en el text original de la Llei 209/1964 es va suprimir el 1986 (Llei orgànica 1/1986, del 8 de gener), i avui la jurisdicció ordinària és la competent per a aplicar els preceptes penals substantius que conté la Llei.
    En primer lloc, es regulen com a delictes les conductes contra la seguretat de les aeronaus (art. 13 al 19 Llei 209/1964), que inclouen la destrucció durant la navegació, la realització de determinats vols arriscats o acrobàtics, l'incompliment de les ordres de l'autoritat aèria competent i el vol amb excés de pes o amb mala distribució de la càrrega quan això comporta un risc. En segon lloc, es castiguen un seguit de conductes qualificades de delictes contra el tràfic aeri (art. 20 al 38), com ara la sedició de la tripulació o del passatge, l'abandonament de l'aeronau de la persona comandant, la navegació o la prestació del servei sota els efectes de l'alcohol o de drogues, el llançament en paracaigudes dels membres de la tripulació sense l'ordre del comandant en cas de perill, l'apoderament de l'aeronau i la denegació d'auxili en cas de risc. També se sancionen determinades infraccions sota la rúbrica comuna dels delictes contra l'autoritat (art. 45 al 50), com ara els insults i els atemptats al comandament o la desobediència a les ordres quan afectin la seguretat. L'abús d'autoritat i la negligència en l'exercici del comandament es castiguen en els articles del 51 al 53, mentre que en els articles del 54 al 58 es castiguen determinades falsedats, com ara les que afecten les matrícules de l'aeronau o els llibres i documents a bord. A continuació, la Llei fixa el càstig d'alguns delictes contra la propietat (art. 59 al 64), que inclouen els robatoris i els furts en aeronaus o aeroports comesos per la tripulació o per empleats, l'ús il·legítim de l'aeronau en benefici propi, l'apropiació de la càrrega per part dels tripulants, els danys i les avaries causades a l'aeronau o a la càrrega i els actes de polissonatge.
    L'article 65 del CP determina la punibilitat de les conductes descrites en el paràgraf anterior quan es duen a terme dolosament, però també regula els casos de comissió per imprevisió, imprudència o imperícia, greus o simples, amb infracció de reglaments. Les imprudències simples sense infracció de reglaments són qualificades de falta (art. 75). Finalment, els articles del 66 al 72 estableixen que determinades conductes són constitutives de falta i les classifiquen en tres grans grups: les faltes contra la policia i la seguretat de la navegació aèria, les faltes contra la policia d'aeroports i altres faltes, com ara la manca de puntualitat de la tripulació i el llançament d'objectes des de l'aeronau.
    Pel que fa a les sancions previstes per la Llei 209/1964, coincideixen majoritàriament amb les penes establertes en el CP, per bé que també es fixen algunes sancions específiques privatives de drets, com ara la pèrdua i la suspensió del títol professional o aeronàutic (art. 4). La Llei també conté un sistema propi de mesures de seguretat (art. 7), la peculiaritat del qual és que els jutges poden imposar-les amb llibertat de criteri com a complement de la pena en determinats casos. Això permet afirmar que la naturalesa d'aquestes mesures és molt propera a la de les conseqüències accessòries regulades en el CP vigent (art. 127 al 129). Aquestes mesures són la pèrdua i la suspensió del títol professional o aeronàutic; la suspensió d'entitats, societats o empreses, i la confiscació, demolició o reforma de les instal·lacions, els aparells, els locals, els materials i els elements emprats per a cometre el delicte, que siguin efectes del delicte o que comportin un perill greu per a la navegació aèria.