Back to top

joc de marca - Neoloteca

Presentation
  • ca  joc de marca, n m
  • ca  joc publicitari, n m
  • es  advergame, n m
  • es  juego publicitario, n m
  • fr  jeu promotionnel, n m
  • fr  jeu publicitaire, n m
  • fr  jeu vidéo promotionnel, n m
  • fr  jeu vidéo publicitaire, n m
  • fr  promojeu, n m
  • fr  publijeu, n m
  • en  advergame, n
  • en  advertising game, n
  • en  advertising video game, n

Comunicació > Publicitat

Definition
Videojoc produït o promogut per una marca en què l'escena està protagonitzada per aquesta marca.

Note

  • Criteris aplicats pel Consell Supervisor en l'aprovació de terme joc de marca (sin. joc publicitari ):

    S'aproven les formes joc de marca i joc publicitari (reduccions, respectivament, de videojoc de marca i videojoc publicitari (1)), com a sinònimes, pels motius següents:

    ·són alternatives catalanes al manlleu anglès advergame, força utilitzat entre els especialistes;

    ·són formes descriptives del concepte i lingüísticament adequades, que poden associar-se sense dificultats amb el concepte;

    ·la sinonímia aprovada respon al fet que en aquest cas s'han constatat dues tendències d'ús entre els especialistes: n'hi ha que, per motius semàntics, prefereixen l'ús de marca (perquè consideren publicitari un adjectiu massa reduccionista i vinculat a formats tradicionals) i n'hi ha d'altres, en canvi, que són més partidaris de publicitari per tradició i per paral·lelisme amb les altres llengües;

    ·segueixen el paral·lelisme denominatiu d'altres termes del mateix sector també normalitzats pel Consell Supervisor, com ara entreteniment de marca i entreteniment publicitari;

    ·tenen el vistiplau d'especialistes del sector.

    El Consell Supervisor fa notar que les formes videojoc de marca i videojoc publicitari poden considerar-se igualment adequades, però fa notar que en l'àmbit dels videojocs és habitual la reducció del substantiu videojoc en joc i és per aquest motiu que ha preferit donar prioritat al nucli joc en la denominació d'aquests conceptes.

    Altres formes que també s'han valorat però que s'han descartat en favor de les denominacions aprovades, que tenen més suport entre els experts, són: publijoc (els especialistes prefereixen joc publicitari) i promojoc i joc promocional (aquestes formes, especialment joc promocional, ja s'utilitzen de vegades per a fer referència als videojocs sorgits als anys vuitanta, precedents dels jocs de marca actuals, destinats a la promoció de pel·lícules).

    Es descarta de moment l'aprovació de cap forma catalana específica per a fer referència al concepte denominat en anglès advergaming (l'acció de màrqueting consistent a crear i difondre jocs de marca) perquè la majoria d'especialistes consideren que el concepte clau és advergame i que advergaming pot tenir traduccions diverses segons el context d'ús exacte (per exemple, creació de jocs de marca, difusió de jocs de marca, ús de jocs de marca, etc.).

    (1)És habitual en l'àmbit dels videojocs la reducció del substantiu videojoc en joc.

    [Acta 563, 12 de setembre de 2013]