morastell
morastell
- ca morastell, n m
- es graciano, n m
- fr graciano, n m
- fr morrastel, n m
- en Graciano, n m
Vitivinicultura > Varietats vitivinícoles > Varietat negra
Definició
1. Cep conreat tradicionalment a La Rioja i Navarra, que s'adapta bé a sòls argilosos.
2. Raïm del cep morastell, negre i amb els grans petits, esfèrics i de color blau o negre intens.
3. Vi elaborat amb raïm morastell, molt àcid, de color vermell intens, amb un grau alcohòlic mitjà i una aroma forta, que és apte per a la criança.
2. Raïm del cep morastell, negre i amb els grans petits, esfèrics i de color blau o negre intens.
3. Vi elaborat amb raïm morastell, molt àcid, de color vermell intens, amb un grau alcohòlic mitjà i una aroma forta, que és apte per a la criança.
Nota
- 1. En català també es documenten, entre d'altres, les formes morrastell (nom masculí), morastella (nom masculí o femení) i morastrell (nom masculí), variants lingüístiques de morastell.
- 2. Cal no confondre aquesta varietat amb el monestrell (o garrut) i amb el mandó (o garró).
-
Criteris aplicats:
S'aprova la denominació morastell (probablement alteració moderna de monestrell o monastrell, per influència de mora, a causa del color negrós del raïm) (1) pels motius següents:
·és una alternativa catalana a la denominació castellana graciano, força estesa i l'única que es recull en la llista de varietats autoritzades a Catalunya (RD740/2015-CA) per a designar aquesta varietat;
·és una denominació viva, que es documenta en obres terminològiques i especialitzades del sector, si bé associada sovint (erròniament, segons els experts) amb el monestrell;
·els especialistes consultats confirmen, malgrat la confusió existent a les obres, que la varietat morastell equival exactament a la varietat anomenada en castellà graciano i que és una varietat diferent de la monestrell; per aquest motiu es mostren partidaris d'evitar la forma graciano en català, malgrat que té força ús, i optar per morastell.
Els especialistes asseguren que la sinonímia que es documenta en algunes obres entre mandó (o garró), monestrell (o garrut) i morastell és errònia.
(1) FAVÀ i AGUD, Xavier. Diccionari dels noms de ceps i raïms: L'ampelonímia catalana . Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, 2001. 455 p. (Biblioteca de Dialectologia i Sociolingüística; 8).
[Acta 607, 17 de juny de 2016]