Com es dóna resposta a una consulta terminològica?

criteris

Què és i com s’escriu el chikungunya? És adequada la forma tutorial? Què vol dir austericidi? Què és el flexitarianisme? Es pot dir que un gintònic conté botànics? Com es diu la cadira que es fa servir per a facilitar el bany a la platja de persones amb dificultats de moviments?

Preguntes com aquestes arriben cada dia al TERMCAT, i avui us volem explicar com intentem donar-hi resposta. El primer que cal dir és que ja hi ha molts dubtes terminològics que no ens arriben, simplement perquè la persona ja troba una resposta satisfactòria en alguna de les fitxes que es poden consultar per mitjà del Cercaterm, o en algun dels nostres apunts del blog o del web.

Però quan el dubte que es planteja no queda resolt amb una fitxa prèvia, l’usuari ens el fa arribar, normalment per mitjà del Servei d’atenció personalitzada que s’ofereix des de la mateixa interfície del Cercaterm. Després del registre, que és imprescindible per poder posar-se en contacte amb l’usuari, un formulari molt simple permet fer arribar la consulta al Servei, que respondrà per la mateixa via. També es poden fer consultes per mitjà del compte de Twitter del TERMCAT, i si el tipus de consulta ho permet, es dóna la resposta per aquest mateix mitjà.

Quan la consulta arriba als responsables del Servei, es duu a terme una recerca terminològica puntual, amb una metodologia que inclou sistemàticament una àmplia recerca documental per a identificar possibles termes catalans que ja s’estiguin utilitzant; una recerca d’equivalents en altres llengües, que poden il·lustrar sobre possibles alternatives denominatives; una anàlisi de les diverses propostes que s’han documentat o que es poden crear; una consulta a especialistes de l’àmbit que puguin confirmar la validesa de les propostes, etc. I, tot això, tan ràpidament com sigui possible, perquè sabem que sovint els dubtes terminològics es plantegen en el curs d’una traducció, de la redacció d’un text o d’altres contextos en què hi sol haver un termini de lliurament ajustat. S’intenta respondre el mateix dia o d’un dia per l’altre, però si la recerca és complexa, poden ser necessaris tres o quatre dies, o fins i tot més.

Tan aviat com es disposa d’una proposta prou ajustada des de tots els punts de vista, s’envia la resposta a l’usuari, que rep un avís al seu correu electrònic i pot anar a consultar la resposta a la mateixa interfície des de la qual ha fet la pregunta. Les respostes es poden conservar indefinidament, i també és possible reobrir la consulta si la resposta rebuda no es considera satisfactòria pel motiu que sigui.

Cada any s’atenen aproximadament unes dues mil consultes, majoritàriament provinents de professionals de la llengua (traductors, assessors lingüístics), de professionals de diversos àmbits d’especialitat que redacten textos, de mitjans de comunicació, d’estudiants de doctorat, etc. Si voleu dades concretes, us convidem a consultar les dades recollides en les memòries anuals del TERMCAT.

I la feina encara no s’acaba amb la resposta a l’usuari, perquè sempre que és possible es recull la recerca feta en forma de fitxa, de manera que en el futur altres usuaris ja trobin la resposta pel seu compte. La fitxa elaborada alimenta el diccionari en línia específic anomenat Consulteca, i també és consultable directament des de la interfície del Cercaterm. I, en els casos que es consideren d’interès més general, també es difonen algunes de les respostes donades per mitjà d’apunts al blog o al web.

La resolució de consultes és un dels eixos d’activitat principals del TERMCAT, que ens permet oferir un servei útil i, alhora, ens fa estar al cas de les novetats i les necessitats terminològiques. Aquesta activitat té ressò després també en els nostres diccionaris, en la normalització de neologismes i en el conjunt d’actuacions i serveis del Centre de Terminologia.