Tres etiquetes a les xarxes socials?

© iSotckphoto / Robyn Mackenzie

La forma etiqueta es correspon amb tres conceptes diferents en l’àmbit de les xarxes socials.

D’una banda, en els microblocs, especialment en el Twitter, una etiqueta és el conjunt de caràcters precedits d'un símbol de coixinet (#), sobre el qual es pot fer clic, que serveix per a accedir a un contingut indexat per categories o temes. La forma anglesa, sovint utilitzada també en català, castellà i francès, és hashtag.

D’altra banda, amb el terme etiqueta es coneix una opció d'algunes xarxes socials que permet vincular una imatge, un vídeo o un enllaç amb un concepte, usuari, lloc o categoria. Les etiquetes del Facebook, per exemple, permeten vincular una imatge, vídeo o enllaç amb un usuari, pàgina o lloc, mentre que les d'altres xarxes socials o llocs web com Youtube, Flickr o Delicious permeten incloure una paraula clau en un vídeo o imatge per a identificar-ne la temàtica o categoria. Amb aquest sentit tenen ús també els derivats etiquetar i etiquetatge. En castellà es fan servir les formes etiqueta, etiquetar i etiquetado; i en anglès, tag, to tag i tagging.

I, finalment, convé no oblidar que a les xarxes socials i a Internet en general s’ha de ser ben educat. Així, el terme etiqueta designa també el conjunt de regles de convivència i de normes de conducta que han de seguir els usuaris d'Internet. En aquest cas es tracta d’un terme normalitzat pel Consell Supervisor del TERMCAT com a alternativa al manlleu anglès netiquette, format com a acrònim amb net, que es pot entendre com a ‘xarxa’ o com a forma truncada de ‘Internet’, i etiquette.