Viralitzar i tiet|tieta, formes més votades a la campanya del Neologisme de l'Any 2023

imatge campanya Neologisme de l'Any 2023

L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’IEC, el TERMCAT i 3Cat han promogut la desena edició de la campanya del Neologisme de l’Any, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i amb novetats importants. La votació va començar l'11 de desembre, i el dia 21 de desembre s'ha fet públic el resultat: les formes més votades han estat viralitzar a la llista de paraules noves, i tiet|tieta a la llista de paraules corrents encara no incloses al diccionari.

Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, a partir d’enguany s’hi han sumat dues institucions importants en l’actualització de lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.

Una segona novetat que s’ha incorporat en aquesta desena edició té a veure amb la votació, que no s'ha limitat a una llista, com fins ara, sinó que s’han ofert dues llistes, de dues categories diferents: "la paraula nova" s'ha triat amb la llista de candidats representatius de l’any, com cada any, però hi ha hagut la possibilitat de votar també "la paraula corrent", a partir d’una llista de paraules que no són gens noves i que estan ben implantades en l’ús social. La característica que tenen en comú les dues llistes és que cap de les paraules candidates és al diccionari normatiu, de manera que són neologismes des del punt de vista lexicogràfic. Les paraules guanyadores són les que han tingut més vots i l’IEC té el compromís d’estudiar amb atenció especial aquests mots per mirar d’incorporar-los en el diccionari normatiu.

En la categoria de la paraula nova, es podia votar una d’aquestes paraules: bot, ecoansietat, gazià -ana, grassofòbia, hipersexualització, nit tropical, refugi climàtic, sexoafectiu -iva, superilla, viralitzar. I en la categoria de la paraula corrent, es podia votar una paraula d’aquesta llista: bici, brutal, friqui, gorro, guai, plataforma, porno, quiròfan, tiet, xarxa social.

També és novetat d’aquesta edició el concurs de mems lingüístics que té lloc durant la campanya. S’hi pot participar a través d’Instagram, TikTok i X (Twitter), i les persones guanyadores en cada xarxa social rebran un premi (500 € per al mem guanyador i 250 € per al segon). Les bases per al concurs de mems es poden consultar al web del Neologisme de l’any (https://www.upf.edu/web/neologismedelany).

Les edicions passades

L’any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l’any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: estelada (2014), dron (2015), vegà -ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021) i birra (2022).

L’evolució tan positiva en el nombre de votants demostra que ‘El neologisme de l’any’ és una campanya que atreu l’atenció de la societat i que ja està estabilitzada en les convocatòries anuals. Les entitats organitzadores afirmen que any rere any ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que actualment la majoria de parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil.