CPE, CPM, CPA... En català, com es construeixen les sigles del màrqueting digital?

màrqueting

Què es pot considerar una sigla?

Una sigla és una forma que representa un sintagma mitjançant les inicials de les paraules que el formen. En usos especialitzats sovint les sigles es mantenen en la forma de la llengua en què han començat a difondre's, encara que les denominacions desplegades corresponents sí que es tradueixin.

Les sigles en màrqueting digital: un microllenguatge

Hi ha entorns en què la generació de noves sigles és més freqüent que en d'altres. El màrqueting digital és un dels sectors on l'ús de les sigles s'ha convertit gairebé en un microllenguatge propi compartit per la comunitat de professionals i usuaris d'aquest àmbit. La sigla es difon i s'implanta ràpidament a través de les xarxes; de fet, pot arribar a ser tan popular que sovint eclipsa l'ús de l'expressió completa d'origen.

Com gestionem les sigles en català?

Opció 1: ex. cost per compromís, CPE (en anglès, cost per engagement)

En màrqueting digital la sigla es pot agafar directament de l'anglès si té molt d'ús en català. Prenem com a exemple el terme CPE (corresponent a l'expressió anglesa cost per engagement) i el terme CPL (de l'anglès cost per lead), que en català han quedat de la manera següent:

  • cost per compromís (sigla: CPE): Sistema de facturació publicitària en què l'anunciant paga en funció del nombre d'interaccions que estableixen els usuaris amb l'espai objecte de publicitat.
  • cost per contacte (sigla: CPL): Sistema de facturació publicitària en què l'anunciant paga en funció dels contactes que aconsegueix procedents de l'espai objecte de publicitat.

En aquest dos casos anteriors, es pot comprovar que les sigles es mantenen paral·leles a l'ús en anglès, però els termes complets utilitzen les formes equivalents catalanes: en un cas compromís, l'alternativa catalana a engagement, i, en el segon, contacte, l'equivalent català per a lead.

Opció 2: ex. cost per acció, CPA (en anglès, cost per action)

Hi ha altres casos, però, en què la inicial de les denominacions desplegades en català es correspon plenament amb la sigla anglesa.

  • cost per mil (sigla: CPM): Sistema de facturació publicitària en què l'anunciant paga per cada mil vegades que es mostra l'espai objecte de publicitat.
  • cost per clic (sigla: CPC): Sistema de facturació publicitària en què l'anunciant paga en funció del nombre de clics de visitants únics que rep l'espai objecte de publicitat.
  • cost per acció (sigla: CPA): Sistema de facturació publicitària en què l'anunciant paga en funció del nombre d'accions preestablertes que duu a terme l'usuari vinculades amb l'espai objecte de publicitat

Si el tema us interessa, podeu consultar el relat immersiu que hem preparat sobre la nova edició de la Terminologia de màrqueting digital. Hi descobrireu les sigles més destacades en aquest àmbit i les noves. incorporacions que, en molts casos, són propostes que els usuaris ens han fet arribar per Twitter amb l’etiqueta #màrquetingdigital.

(Font: TERMCAT)