Nova publicació del TERMCAT dedicada a la creació terminològica, de Ramon Llull fins a l’actualitat

diccionaris

El TERMCAT publica en línia el llibre Creació terminològica: de Ramon Llull a les xarxes socials, que recull les actes dels Espais Terminològics que es van dur a terme al mes d’octubre passat a les Drassanes de Barcelona. Amb aquest títol es reprèn la col·lecció En Primer Terme —concretament, la sèrie Papers d’aquesta col·lecció dedicada a criteris metodològics i a aportacions diverses a l’entorn de la pràctica terminològica—, que en aquesta nova etapa es difon exclusivament en línia.

Els Espais Terminològics són una trobada de caràcter biennal que organitza el TERMCAT per afavorir el diàleg i l’intercanvi de coneixement en aspectes relacionats amb la pràctica terminològica. En l’edició del 2016, que coincidia amb la celebració de l’Any Llull, es va proposar de reflexionar sobre els recursos de creació lèxica i, més concretament, sobre la creació en terminologia. Quins recursos va fer servir Ramon Llull per a crear la terminologia que necessitava? Són recursos vius, actualment? En l’era de les xarxes socials, hi ha recursos nous o diferents?

Les intervencions dels experts ponents, recollides en aquest llibre, plantegen algunes solucions a aquests interrogants. Per una banda, Joan Santanach, comissari de l’any Llull i professor de la Universitat de Barcelona, hi fa una aproximació a la figura de Llull, a qui s’ha atribuït el paper d’iniciador de la literatura catalana i del català científic, i exposa les prevencions que s’han de tenir a l’hora de fer determinades afirmacions amb una anàlisi molt aprofundida.

Tot seguit, Judit Freixa, directora de l’Observatori de Neologia de l’Institut Universitari de Lingüística Aplicada i professora de la Universitat Pompeu Fabra, presenta un recorregut pels recursos que utilitzem actualment per a designar els nous conceptes. Josep-Eladi Baños, metge i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Elena Guardiola, també metgessa i professional de la indústria farmacèutica, se centren en la rellevància que té l’ús dels epònims en la terminologia mèdica. Jordi García, professional de la creació de noms de marca i professor de la Universitat Ramon Llull, per una altra banda, ens presenta els recursos emprats en l’àmbit de la publicitat i la creació de marques. I finalment, la intervenció d’Enric Gomà, escriptor, guionista i divulgador lingüístic, serveix per analitzar els casos en què diversos condicionants socials comporten canvis o tries en els usos dels parlants.

Amb aquest volum, també es presenten els vídeos corresponents a les diverses intervencions.

Teniu disponible aquesta informació en pdf, en format de nota de premsa.