Relleu al Consell Supervisor i nous termes en estudi (16/12/2020)

imatge d'una reunió del Consell Supervisor

En la reunió del Consell Supervisor d’aquest dimecres, 16 de desembre, Andreu Domingo Valls, actual secretari de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l'Institut d'Estudis Catalans, s’incorpora com a nou membre permanent d’aquest òrgan de normalització, segons ha acordat la Secció Filològica. Substitueix Josep M. Casasús Guri, que ha format part del Consell Supervisor durant els darrers cinc anys.

Andreu Domingo és doctor en sociologia per la UNED i màster en mètodes i tècniques per a l’estudi de la població pel Centre d’Estudis Demogràfics (CED), del qual ocupa la sotsdirecció des del 1997. És professor associat al Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona des del 2006. Especialista en les migracions internacionals i en l’estudi de l’imaginari social relacionat amb la població, ha escrit nombrosos articles en revistes especialitzades. És l’impulsor i el redactor del butlletí Perspectives Demogràfiques, publicat pel CED. És també, des del 2017, president de l’Asociación de Demografía Histórica. Va obtenir el Premi de Narrativa Pere Calders 1996 per Poders, i el Premi Marià Vayreda 2004 per El llegat del doctor Deulofeu. Per la direcció de la recerca «Veus valencianes», va rebre el primer premi Ciència Ciutadana 2015, atorgat per la Fundació Ciència Ciutadana i la Xarxa Vives d’Universitats.

En aquesta reunió, la darrera de l’any, s’estudiaran termes nous dels àmbits de la informàtica, el màrqueting i la comunicació, l’ornitologia, la botànica i l’educació. A banda, es revisaran també les decisions preses en la reunió anterior, de l’11 de novembre, sobre termes de medi ambient, economia, meteorologia i sismologia.

Els termes nous que es preveu estudiar en aquesta reunió són, concretament, els següents:

Informàtica

inpainting

Procés de restauració o manipulació d’imatges digitals consistent a extrapolar a la regió deteriorada, oculta o perduda dades visuals del contorn immediat o d’altres zones de la mateixa imatge mitjançant l’aplicació d’algorismes sofisticats.

 

Màrqueting i comunicació

  • Denominacions d’origen anglès amb el formant final -washing:
  • greenwashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a promoure la percepció que els seus productes, serveis, polítiques o objectius són respectuosos amb el medi ambient, a fi de millorar la seva reputació.

  • bluewashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a promoure la percepció que els seus productes, serveis, polítiques o objectius són respectuosos amb els valors que impulsa l'Organització de les Nacions Unides, especialment pel que fa a la responsabilitat social corporativa, a fi de millorar la seva reputació.

  • pinkwashing (1) / rainbow-washing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a mostrar-se com a simpatitzant de la comunitat LGBT, a fi de donar una imatge progressista i moderna o de millorar la seva reputació.

  • pinkwashing (2)

Conjunt d'estratègies de màrqueting que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a promoure la percepció que els seus productes, serveis, polítiques o objectius afavoreixen la lluita contra el càncer de mama i la solidaritat amb les víctimes.

  • purplewashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a mostrar-se com a simpatitzant de la causa feminista, a fi de donar una imatge progressista i moderna o de millorar la seva reputació.

  • redwashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a mostrar-se com a impulsor de la justícia i la igualtat social, a fi de donar una imatge progressista i moderna o de millorar la seva reputació.

  • cloudwashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i comunicació que duu a terme una empresa o un organisme per a promoure la percepció que les seves dades, productes o serveis es gestionen a partir d'un programari que s'executa en núvol.

  • healthwashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i de comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a promoure la percepció que els seus productes, serveis, polítiques o objectius són beneficiosos per a la salut dels consumidors.

  • openwashing

Conjunt d'estratègies de màrqueting i comunicació que duu a terme una empresa, un govern o un organisme per a promoure la percepció que els seus productes o dades són de codi o llicència oberts.

 

Ornitologia

camperol de l’spinifex (Megalurus carteri)

 

Botànica

spinifex

Planta dels gèneres Spinifex i Triòdia, de la família de les poàcies, que presenta llavors espinoses i fulles rígides i tallants, pròpia d'Àustràlia i l'Àsia Oriental.

 

Educació

STEM

Àrea de coneixements integrada per la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques.

 

STEAM

Enfocament metodològic d'aprenentatge que tracta la ciència, la tecnologia, l'enginyeria, les arts i les matemàtiques d’una manera integrada i no compartimentada a partir de preguntes investigables i el foment del diàleg, el treball en equip, el pensament crític, les capacitats transversals, les competències digitals, el disseny i la innovació, amb la finalitat de resoldre problemes pràctics.

Si teniu interès a conèixer més detalls sobre algun d’aquests temes, o si sou experts en les matèries objecte d’estudi, i voleu fer-nos arribar la vostra opinió, poseu-vos en contacte amb nosaltres.

El Consell Supervisor és l’òrgan encarregat de la fixació de la terminologia en llengua catalana, integrat per membres designats per l’Institut d’Estudis Catalans i membres del TERMCAT.