Back to top

Cercaterm

Cercador del conjunt de fitxes terminològiques que el TERMCAT posa a disposició pública. 

Si necessites més informació, et pots adreçar al Servei de Consultes (cal que t'hi registris prèviament).

 

Resultats per a la cerca "dec�ncia" dins totes les àrees temàtiques

0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència? 0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència?

<Comunicació. Audiovisuals>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa és l'adaptació resumida d'un criteri elaborat pel TERMCAT.

En el camp de la denominació i els equivalents, quan es tracta de fitxes que exposen un criteri general, es recullen sovint uns quants exemples. Aquests casos s'indiquen amb la marca (EXEMPLE) al final, en uns quants casos precedits d'informació sobre el punt que exemplifiquen.

En el camp dels equivalents, quan es tracta de fitxes que posen en relació dos termes o més, s'indica al costat de cada forma, en cursiva, quina és la denominació catalana principal corresponent.

En el camp de la nota s'indica on es pot consultar la versió completa del criteri, sempre que es tracti d'un document disponible en línia.

Aquesta fitxa de criteri, juntament amb totes les altres fitxes de criteri contingudes en el Cercaterm, forma part del Diccionari de criteris terminològics. Aquest diccionari es pot consultar complet en la pàgina de diccionaris en línia del web del TERMCAT (http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/187).

  • ca  0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència?
  • es  (portafolis d'aprenentatge) portafolio de aprendizaje, n m
  • es  (portafolis d'aprenentatge) portafolio del alumno, n m
  • es  (portafolis de docència) portafolio docente, n m
  • es  (portafolis) portafolio, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portefeuille d'apprentissage, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portefeuille de l'étudiant, n m
  • fr  (portafolis de docència) portfolio d'enseignement, n m
  • fr  (portafolis) portefeuille, n m
  • fr  (portafolis) portefeuille de compétences, n m
  • fr  (portafolis) portefolio, n m
  • fr  (portafolis) portfolio, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portfolio d'apprentissage, n m var. ling.
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portfolio de l'étudiant, n m var. ling.
  • en  (portafolis d'aprenentatge) learning portfolio, n
  • en  (portafolis d'aprenentatge) student portfolio, n
  • en  (portafolis de docència) teaching portfolio, n
  • en  (portafolis, portafolis d'aprenentatge) portfolio, n

<Comunicació. Audiovisuals>

Definició
Es considera que les formes adequades per a traduir el manlleu anglès portfolio són portafolis i dossier (noms masculins), i no *portafoli, *portfolio o *portfoli.

Igualment, com a tipus concrets de portafolis, també es consideren formes adequades portafolis d'aprenentatge (amb el sinònim complementari dossier d'aprenentatge) i portafolis de docència (amb el sinònim complementari dossier de docència).

Els motius de la tria de portafolis (forma normalitzada pel Consell Supervisor del TERMCAT) com a denominació principal són els següents:
(1) Lingüísticament és un compost ben format, que ajunta un verb en tercera persona del present i un nom amb funció de complement directe del verb.
(2) Tot i que no està recollida en el diccionari normatiu de l'Institut d'Estudis Catalans, aquesta forma ja s'utilitza habitualment en català amb el significat recte de cartera o carpeta per a portar documents.
(3) Té una freqüència d'ús elevada en l'àmbit de l'educació.
(4) Les llengües estudiades també han agafat el manlleu (adaptat o sense adaptar), fet que indica la internacionalitat d'aquesta forma.
. L'equivalent castellà és portafolio; els francesos, portefeuille, portefeuille de compétences, portefolio i portfolio, i l'anglès, portfolio.

Pel que fa a dossier (forma també normalitzada pel Consell Supervisor), se n'ha fet un sinònim complementari pels motius següents:
(1) És la forma normativa amb el significat recte de cartera o carpeta per a documents i amb el significat metonímic de conjunt de documents.
(2) Ja s'havia intentat difondre des de fa uns anys com a alternativa al manlleu portfolio, llavors no acceptat pel Consell Supervisor.
(3) Té un ús molt menor que portafolis en l'àmbit.
(4) No és la forma triada en altres llengües.

En canvi, *portfolio, *portfoli i *portafoli plantegen diversos problemes:
- *Portfolio, el manlleu directe de l'anglès, té l'inconvenient de no fer una adaptació que comporta canvis formals molt menors i que, col·loquialment i per a l'ús recte, ja té una àmplia utilització.
- *Portfoli, únicament amb l'adaptació del segon formant, es una forma híbrida, ja que ajunta una arrel anglesa i un nom català, a banda de presentar una estructura sil·làbica poc habitual en català.
- *Portafoli, adaptació de l'anglès que manté el nom en singular, contradiu la regla establerta per al català de prendre el complement en plural en els compostos de verb+nom que es puguin aplicar a molts referents (perquè el nom és comptable i permet la reiteració).
. Ex.: trencanous, llevataps, para-xocs, saltamarges; però parabrisa, rodamon, gratacel, portaveu

Un portafolis, o el sinònim complementari dossier, és un recull documental que mostra els coneixements, les habilitats o l'experiència educativa o professional d'algú.

Finalment, pel que fa a portafolis d'aprenentatge i portafolis de docència, es tracta de tipus concrets de portafolis que fan referència, respectivament, a l'activitat d'un estudiant i a l'activitat d'un docent:

- Un portafolis d'aprenentatge, o el sinònim complementari dossier d'aprenentatge, és un portafolis elaborat per un estudiant amb l'objectiu de demostrar la feina feta durant un període determinat, el progrés d'aprenentatge i el rendiment acadèmic, de manera que li serveixi, alhora, per a l'autoavaluació.
. Els equivalents castellans són portafolio de aprendizaje i portafolio del alumno; els francesos, portefeuille d'apprentissage i portefeuille de l'étudiant, amb les variants portfolio d'apprentissage i portfolio de l'étudiant, i els anglesos, learning portfolio, portfolio i student portfolio.

- Un portafolis de docència, o el sinònim complementari dossier de docència, és un portafolis elaborat per un professor amb l'objectiu de demostrar l'abast i la qualitat de la seva activitat docent, de manera que serveixi, alhora, per a l'autoavaluació i per a l'avaluació de la institució en què treballa.
. L'equivalent castellà és portafolio docente; el francès, portfolio d'enseignement, i l'anglès, teaching portfolio.

Nota

0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència? 0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència?

<Ciències socials>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa és l'adaptació resumida d'un criteri elaborat pel TERMCAT.

En el camp de la denominació i els equivalents, quan es tracta de fitxes que exposen un criteri general, es recullen sovint uns quants exemples. Aquests casos s'indiquen amb la marca (EXEMPLE) al final, en uns quants casos precedits d'informació sobre el punt que exemplifiquen.

En el camp dels equivalents, quan es tracta de fitxes que posen en relació dos termes o més, s'indica al costat de cada forma, en cursiva, quina és la denominació catalana principal corresponent.

En el camp de la nota s'indica on es pot consultar la versió completa del criteri, sempre que es tracti d'un document disponible en línia.

Aquesta fitxa de criteri, juntament amb totes les altres fitxes de criteri contingudes en el Cercaterm, forma part del Diccionari de criteris terminològics. Aquest diccionari es pot consultar complet en la pàgina de diccionaris en línia del web del TERMCAT (http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/187).

  • ca  0 CRITERI portafolis, portafoli, portfoli, portfolio o dossier?; portafolis d'aprenentatge o portafolis de docència?
  • es  (portafolis d'aprenentatge) portafolio de aprendizaje, n m
  • es  (portafolis d'aprenentatge) portafolio del alumno, n m
  • es  (portafolis de docència) portafolio docente, n m
  • es  (portafolis) portafolio, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portefeuille d'apprentissage, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portefeuille de l'étudiant, n m
  • fr  (portafolis de docència) portfolio d'enseignement, n m
  • fr  (portafolis) portefeuille, n m
  • fr  (portafolis) portefeuille de compétences, n m
  • fr  (portafolis) portefolio, n m
  • fr  (portafolis) portfolio, n m
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portfolio d'apprentissage, n m var. ling.
  • fr  (portafolis d'aprenentatge) portfolio de l'étudiant, n m var. ling.
  • en  (portafolis d'aprenentatge) learning portfolio, n
  • en  (portafolis d'aprenentatge) student portfolio, n
  • en  (portafolis de docència) teaching portfolio, n
  • en  (portafolis, portafolis d'aprenentatge) portfolio, n

<Ciències socials > Pedagogia. Ensenyament>

Definició
Es considera que les formes adequades per a traduir el manlleu anglès portfolio són portafolis i dossier (noms masculins), i no *portafoli, *portfolio o *portfoli.

Igualment, com a tipus concrets de portafolis, també es consideren formes adequades portafolis d'aprenentatge (amb el sinònim complementari dossier d'aprenentatge) i portafolis de docència (amb el sinònim complementari dossier de docència).

Els motius de la tria de portafolis (forma normalitzada pel Consell Supervisor del TERMCAT) com a denominació principal són els següents:
(1) Lingüísticament és un compost ben format, que ajunta un verb en tercera persona del present i un nom amb funció de complement directe del verb.
(2) Tot i que no està recollida en el diccionari normatiu de l'Institut d'Estudis Catalans, aquesta forma ja s'utilitza habitualment en català amb el significat recte de cartera o carpeta per a portar documents.
(3) Té una freqüència d'ús elevada en l'àmbit de l'educació.
(4) Les llengües estudiades també han agafat el manlleu (adaptat o sense adaptar), fet que indica la internacionalitat d'aquesta forma.
. L'equivalent castellà és portafolio; els francesos, portefeuille, portefeuille de compétences, portefolio i portfolio, i l'anglès, portfolio.

Pel que fa a dossier (forma també normalitzada pel Consell Supervisor), se n'ha fet un sinònim complementari pels motius següents:
(1) És la forma normativa amb el significat recte de cartera o carpeta per a documents i amb el significat metonímic de conjunt de documents.
(2) Ja s'havia intentat difondre des de fa uns anys com a alternativa al manlleu portfolio, llavors no acceptat pel Consell Supervisor.
(3) Té un ús molt menor que portafolis en l'àmbit.
(4) No és la forma triada en altres llengües.

En canvi, *portfolio, *portfoli i *portafoli plantegen diversos problemes:
- *Portfolio, el manlleu directe de l'anglès, té l'inconvenient de no fer una adaptació que comporta canvis formals molt menors i que, col·loquialment i per a l'ús recte, ja té una àmplia utilització.
- *Portfoli, únicament amb l'adaptació del segon formant, es una forma híbrida, ja que ajunta una arrel anglesa i un nom català, a banda de presentar una estructura sil·làbica poc habitual en català.
- *Portafoli, adaptació de l'anglès que manté el nom en singular, contradiu la regla establerta per al català de prendre el complement en plural en els compostos de verb+nom que es puguin aplicar a molts referents (perquè el nom és comptable i permet la reiteració).
. Ex.: trencanous, llevataps, para-xocs, saltamarges; però parabrisa, rodamon, gratacel, portaveu

Un portafolis, o el sinònim complementari dossier, és un recull documental que mostra els coneixements, les habilitats o l'experiència educativa o professional d'algú.

Finalment, pel que fa a portafolis d'aprenentatge i portafolis de docència, es tracta de tipus concrets de portafolis que fan referència, respectivament, a l'activitat d'un estudiant i a l'activitat d'un docent:

- Un portafolis d'aprenentatge, o el sinònim complementari dossier d'aprenentatge, és un portafolis elaborat per un estudiant amb l'objectiu de demostrar la feina feta durant un període determinat, el progrés d'aprenentatge i el rendiment acadèmic, de manera que li serveixi, alhora, per a l'autoavaluació.
. Els equivalents castellans són portafolio de aprendizaje i portafolio del alumno; els francesos, portefeuille d'apprentissage i portefeuille de l'étudiant, amb les variants portfolio d'apprentissage i portfolio de l'étudiant, i els anglesos, learning portfolio, portfolio i student portfolio.

- Un portafolis de docència, o el sinònim complementari dossier de docència, és un portafolis elaborat per un professor amb l'objectiu de demostrar l'abast i la qualitat de la seva activitat docent, de manera que serveixi, alhora, per a l'autoavaluació i per a l'avaluació de la institució en què treballa.
. L'equivalent castellà és portafolio docente; el francès, portfolio d'enseignement, i l'anglès, teaching portfolio.

Nota

alcoholisme associat amb demència alcoholisme associat amb demència

<Ciències de la salut > Medicina clínica > Classificació internacional de malalties>

Font de la imatge

Les denominacions en català d'aquesta fitxa procedeixen de l'obra següent, elaborada pel TERMCAT:

CIM-9-MC: Classificació internacional de malalties: 9a revisió: modificació clínica. 6a edició. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Salut: Pòrtic, 2008. 1263 p.
ISBN: 978-84-9809-032-1

Aquesta classificació és la versió en català de la International Classification of Diseases, 9th revision, Clinical Modification (ICD-9-CM), que ha elaborat el TERMCAT a partir d'un encàrrec del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Les denominacions en anglès procedeixen del text oficial nord-americà, la versió digital del qual es pot descarregar des de l'adreça:
ftp://ftp.cdc.gov/pub/Health_Statistics/NCHS/Publications/ICD9-CM/2006/

Com a referència addicional s'ha tingut en compte l'obra:
PUCKETT, C. D. 2007 Annual hospital version: the educational annotation of ICD-9-CM. 5th ed. Reno, Nev.: Channel Publishing, 2006. 936 p.
ISBN: 1-933053-06-2

L'agrupació dels termes en àrees temàtiques s'ha fet seguint la distribució en capítols d'aquestes obres.

Com que l'ús principal d'aquestes classificacions és la codificació amb finalitats clíniques i estadístiques dels diagnòstics i procediments efectuats en els centres hospitalaris, els termes inclosos poden diferir dels que són habituals en la pràctica mèdica.

  • ca  alcoholisme associat amb demència
  • en  alcoholism associated with dementia

<Classificació internacional de malalties > Malalties > Trastorns mentals>

atròfia cerebral senil atròfia cerebral senil

<Ciències de la salut > Semiologia>, <Geriatria>, <Neurologia>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa, que pot requerir una revisió, procedeix de l'obra següent:

INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS; FUNDACIÓ ACADÈMIA DE CIÈNCIES MÈDIQUES I DE LA SALUT DE CATALUNYA I DE BALEARS; ENCICLOPÈDIA CATALANA; TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA; CATALUNYA. DEPARTAMENT DE SALUT. Diccionari enciclopèdic de medicina (DEMCAT): Versió de treball [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2015-2021 (Diccionaris en Línia)
<http://www.termcat.cat/ca/diccionaris-en-linia/183/>

  • ca  atròfia cerebral senil, n f
  • ca  demència atròfica, n f sin. compl.
  • ca  demència senil, n f sin. compl.
  • ca  presbiofrènia, n f sin. compl.

<Ciències de la salut > Semiologia>, <Geriatria>, <Neurologia>

Definició
Demència degenerativa caracteritzada per una atròfia cerebral moderada i difusa amb dilatació discreta dels ventricles cerebrals amb plaques senils comparables a les de la malaltia d'Alzheimer, envoltades de reacció glial, especialment abundants en les regions frontal, temporals i parietoocipitals, sense afectació de les àrees primàries motores, sensitives o sensorials, i en les estructures subcorticals dels nuclis amigdalins i hipotalàmics, els cossos mamil·lars i els tubercles quadrigeminats. Es caracteritza per trastorns de la memòria recent, fatigabilitat intel·lectual, distímia amb tendència depressiva o indiferència afectiva, idees delirants, falses impressions, agitació diürna i nocturna, agressivitat, descurança de la higiene corporal, de la vestimenta i de l'alimentació, desorientació temporoespacial, repetitivitat oral, empobriment del llenguatge, etc.
avaluació de la docència avaluació de la docència

<Ciències socials > Educació>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de l'obra següent:

CATALUNYA. DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT; TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA. Diccionari d'educació [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2011. (Diccionaris en Línia)
<https://www.termcat.cat/ca/diccionaris-en-linia/132>

  • ca  avaluació de la docència, n f
  • ca  avaluació del professorat, n f sin. compl.
  • es  evaluación de la docencia
  • es  evaluación del profesorado
  • fr  évaluation de l'enseignement
  • fr  évaluation des professeurs
  • en  teachers evaluation
  • en  teaching evaluation

<Educació > Didàctica > Avaluació de l'aprenentatge>

Definició
Avaluació sobre determinats aspectes vinculats a la docència i les assignatures, amb la finalitat de prendre decisions sobre diversos aspectes, com ara la política de personal, la política d'innovació o l'administració de recursos.
cas de notificació obligatòria cas de notificació obligatòria

<Ciències de la salut > Immunodeficiències > Sida>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de l'obra següent:

TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA; REALITER. Vocabulari multilingüe de la sida [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2011. (Diccionaris en Línia)
<http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/134/>

  • ca  cas de notificació obligatòria, n m
  • es  caso de declaración obligatoria, n m
  • es  caso de notificación obligatoria [MX], n m sin. compl.
  • fr  cas à déclaration obligatoire, n m
  • fr  cas de maladie à déclaration obligatoire, n m
  • gl  caso de declaración obrigatoria, n m
  • it  caso di notifica obbligatoria, n m
  • it  caso di denuncia obbligatoria, n m sin. compl.
  • pt  caso de declaração obrigatória, n m
  • ro  declarare obligatorie, n m
  • en  notifiable case
  • en  reportable case

<Sida > Infecció pel VIH i sida > Epidemiologia>

Definició
Cas en què la persona afectada pateix una malaltia el diagnòstic de la qual el metge ha de comunicar prescriptivament a les autoritats sanitàries, tot respectant el secret professional.

Nota

  • Els casos de sida són casos de notificació obligatòria.
centre de recursos de suport a la docència centre de recursos de suport a la docència

<Ciències socials > Educació > Gestió universitària>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa, que ha estat cedida per la Xarxa Vives d'universitats, procedeix de l'obra següent:

XARXA VIVES D'UNIVERSITATS. Nomenclatura de gestió universitària [en línia]. 6a ed. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2023.
<https://www.termcat.cat/ca/diccionaris-en-linia/180>

  • ca  centre de recursos de suport a la docència, n m
  • es  centro de recursos de apoyo a la docencia, n m
  • en  teaching resource centre, n

<Gestió universitària > Departaments, serveis i altres institucions / Departments, services and other institutions>

demència demència

<Ciències de la salut > Infermeria>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de l'obra següent:

TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA. Diccionari d'infermeria [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2008. (Diccionaris en Línia)
<http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/34/>

  • ca  demència, n f
  • es  demencia
  • fr  démence
  • en  dementia

<Infermeria > Infermeria de salut mental>

Definició
Deteriorament generalitzat i de causa orgànica, més o menys accentuada, de les funcions intel·lectives d'una persona, com ara la memòria, el llenguatge o les funcions executives, que pot comportar la seva desadaptació social.
demència demència

<Ciències de la salut > Medicina clínica > Classificació internacional de malalties>

Font de la imatge

Les denominacions en català d'aquesta fitxa procedeixen de l'obra següent, elaborada pel TERMCAT:

CIM-9-MC: Classificació internacional de malalties: 9a revisió: modificació clínica. 6a edició. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Salut: Pòrtic, 2008. 1263 p.
ISBN: 978-84-9809-032-1

Aquesta classificació és la versió en català de la International Classification of Diseases, 9th revision, Clinical Modification (ICD-9-CM), que ha elaborat el TERMCAT a partir d'un encàrrec del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Les denominacions en anglès procedeixen del text oficial nord-americà, la versió digital del qual es pot descarregar des de l'adreça:
ftp://ftp.cdc.gov/pub/Health_Statistics/NCHS/Publications/ICD9-CM/2006/

Com a referència addicional s'ha tingut en compte l'obra:
PUCKETT, C. D. 2007 Annual hospital version: the educational annotation of ICD-9-CM. 5th ed. Reno, Nev.: Channel Publishing, 2006. 936 p.
ISBN: 1-933053-06-2

L'agrupació dels termes en àrees temàtiques s'ha fet seguint la distribució en capítols d'aquestes obres.

Com que l'ús principal d'aquestes classificacions és la codificació amb finalitats clíniques i estadístiques dels diagnòstics i procediments efectuats en els centres hospitalaris, els termes inclosos poden diferir dels que són habituals en la pràctica mèdica.

  • ca  demència
  • en  dementia

<Classificació internacional de malalties > Malalties > Trastorns mentals>

demència demència

<Ciències socials > Serveis socials>

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de l'obra següent:

CATALUNYA. DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA; TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA. Diccionari de serveis socials [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 2010. (Diccionaris en Línia)
<http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/118/>

  • ca  demència, n f
  • es  demencia

<Serveis socials > Marc de referència > Motius d'intervenció>

Definició
Trastorn mental orgànic, amb tendència a una evolució crònica i irreversible, caracteritzat pel deteriorament de les funcions intel·lectives, la memòria i l'adaptació social de la persona, sense alteració del nivell de consciència.