Back to top
agència de viatges agència de viatges

Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa, que ha estat cedida per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics de l'Institut d'Estudis Catalans, procedeix de l'obra següent:

SOCIETAT CATALANA D'ESTUDIS JURÍDICS. Diccionari jurídic [en línia]. 13a ampl. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana d'Estudis Jurídics, 2023.
<https://cit.iec.cat/obresx.asp?obra=DJC>
Les dades originals poden haver estat actualitzades posteriorment per la Societat Catalana d'Estudis Jurídics o, amb el seu vistiplau, pel TERMCAT.

  • ca  agència de viatges, n f
  • es  agencia de viajes

<Dret mercantil>

Definició
Agència que es dedica comercialment a l'exercici d'activitats d'assessorament, de mediació i d'organització de serveis turístics.

Nota

  • Àmbit: Catalunya
  • Les agències de viatges les regula el Decret 168/1994, del 30 de maig. Es consideren agències de viatges les empreses constituïdes en forma de societat mercantil, anònima o limitada que, en possessió del títol llicència corresponent (l'atorgament del qual pot ser sol·licitat a la Direcció General de Turisme per mitjà del Servei Territorial del Departament de Comerç, Turisme i Consum corresponent), es dediquen en exclusiva a exercir activitats de mediació i/o organització de serveis turístics (art. 1).
    La legislació (art. 3) estableix tres menes d'agències de viatges: les majoristes, que es dediquen a elaborar i a organitzar serveis i viatges combinats amb la finalitat de vendre'ls únicament a les agències de viatges; les detallistes, que comercialitzen el producte de les agències majoristes i el venen directament als consumidors o projecten, elaboren, organitzen o venen serveis i viatges combinats directament als usuaris, i no poden comercialitzar els seus productes per mitjà d'altres agències, i les majoristes detallistes, que poden fer simultàniament les activitats d'ambdues modalitats anteriors.
    Les activitats a les quals es dediquen consisteixen en la mediació en la venda de bitllets o reserva de places en qualsevol mitjà de transport, i en la reserva d'habitacions i serveis; en l'organització i la venda de viatges combinats o forfets; en l'organització i la venda d'excursions d'un dia ofertes per l'agència o projectades a petició dels clients, a un preu global establert i que no incloguin tots els elements d'un viatge combinat. I en l'actuació com a representant d'altres agències, ja siguin nacionals o estrangeres, per a prestar en nom seu i a la seva clientela qualsevol dels serveis que s'acaben d'enumerar (art. 2).
    A més de les activitats descrites, les agències de viatges poden prestar a llurs clients altres serveis com ara informació turística, canvi de divises, formalització de pòlisses d'assegurança turística, lloguer de vehicles i d'altres estris destinats a una activitat turística en concret, entre altres (art. 2.3).
    Tota la propaganda, correspondència, documentació i publicitat escrita que emeti una agència de viatges ha d'incloure el codi d'identificació, el nom i, si s'escau, el de la marca comercial registrada, així com la seva adreça (art. 13).D'altra banda, un requisit molt important per tal de garantir la protecció als consumidors és el fet que els opuscles i programes editats per les agències de viatges hagin de respondre necessàriament a criteris d'utilitat, veracitat i precisió; a més, no poden incloure publicitat falsa o enganyosa. Així, l'opuscle ha de contenir la informació corresponent sobre la destinació, els mitjans de transport, el tipus d'allotjament de què es tracti, així com la categoria i la situació, els àpats inclosos, l'itinerari que es farà, el preu i la forma de pagament, entre altres. La informació esmentada vincula l'agència de viatges sempre excepte en els casos següents: si els canvis que es produeixen en la informació s'han comunicat clarament als consumidors abans de la formalització del contracte; si posteriorment al contracte es produeixen modificacions pactades per ambdues parts, i si els canvis sorgeixen com a conseqüència d'una modificació imprevista en la normativa de qualsevol país pel que fa a la classificació turística oficial dels allotjaments i en les condicions aplicables en matèria de passaports, visats i formalitats sanitàries (art. 14).
    Encara que els consumidors hagin subscrit el contracte amb l'agència de viatges, tenen dret a desistir dels serveis sol·licitats o contractats i a exigir el retorn de les quantitats que haguessin abonat. No obstant això, han d'indemnitzar l'agència de viatges en el cas que hagi contractat un servei solt, per les despeses de gestió i anul·lació; en el cas de viatges combinats o excursions d'un dia, per les despeses de gestió, d'anul·lació, a més de pagar una penalització, i, en el cas que qualsevol dels serveis anteriors estigui sotmès a condicions econòmiques especials de contractació, les despeses d'anul·lació per desistiment s'estableixen d'acord amb les condicions acordades entre les parts (art. 15).
    Els consumidors d'un viatge combinat també tenen dret a cedir-lo a una tercera persona sempre que ho comuniquin a l'agència quinze dies abans. En el cas que l'organització modifiqui de manera significativa els elements essencials del viatge combinat, ho ha de comunicar al més aviat possible als consumidors per tal que puguin decidir entre rescindir el contracte o pactar una rebaixa en el preu. És obligació de l'agència de viatges constituir i mantenir vigent una fiança, ja sigui individual o col·lectiva. La primera cobreix diverses quantitats econòmiques segons si es tracta de majoristes, detallistes o majoristes detallistes (art. 12.1a). La segona consisteix en el fet que cada agència individualment dipositi determinades quantitats econòmiques amb la finalitat d'integrar associacions legalment constituïdes en un fons solidari de garantia (art. 12.1b). En el cas que s'executi la fiança, l'agència o associació afectada està obligada a reposar-la en el termini de quinze dies fins a cobrir-ne la totalitat inicial.
    Com a regla general, l'agència de viatges organitzadora i la venedora final del viatge responden dels danys soferts pels consumidors, excepte en el cas que no li siguin imputables (art. 22). Igualment, en cas de reclamació del consumidor, han d'actuar amb diligència per tal de trobar una solució al fet que causa la reclamació (art. 23).