Back to top
CAC CAC

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 02.Organismes i institucions

  • ca  Cort Arbitral de Catalunya, n f
  • ca  CAC, n f sigla
  • es  Corte Arbitral de Cataluña, n f
  • es  CAC, n f sigla
  • en  Arbitration Court of Catalonia, n

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 02.Organismes i institucions

Definició
Institució impulsada pel Consell de Cambres de Catalunya i el Col·legi de Notaris de Catalunya amb l'objectiu de promocionar i gestionar l'arbitratge arreu de Catalunya, amb especial dedicació als assumptes derivats del món de l'empresa i de la relació amb les administracions públiques.

Nota

  • La Generalitat de Catalunya ha designat la Cort Arbitral de Catalunya per a administrar els arbitratges que es plantegin com a solució als conflictes que apareguin en els seus contractes en l'àmbit de la contractació pública, com a alternativa a la via judicial.
cafè conversa cafè conversa

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 01.Altres ADR

  • ca  cafè conversa, n m
  • es  café conversación, n m
  • es  café del conocimiento, n m
  • es  café del mundo, n m
  • es  café mundial, n m
  • es  conversación de café, n f
  • es  red de conversaciones, n f
  • es  world café, n m
  • en  knowledge café, n
  • en  world café, n
  • en  knowledge cafe, n var. ling.
  • en  world cafe, n var. ling.

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 01.Altres ADR

Definició
Metodologia de treball col·laboratiu consistent a reunir en un espai acollidor persones expertes o interessades en un tema determinat perquè dialoguin de manera distesa en petits grups, a partir de preguntes prèviament formulades pels organitzadors i en diferents rondes en què els participants van canviant de grup, amb l'objectiu de fomentar el diàleg, crear nous enfocaments sobre la matèria i, en general, compartir coneixement i promoure la innovació.

Nota

  • 1. El cafè conversa té cinc components bàsics: 1) un espai confortable, semblant a una cafeteria; 2) un amfitrió, que dona la benvinguda als participants i contextualitza la trobada; 3) diferents rondes de conversa en petit grup; 4) diverses preguntes, per a fomentar la conversa, i 5) una posada en comú final, destinada a extreure els resultats de la trobada.
  • 2. El cafè conversa va ser ideat pels experts nord-americans en estratègia i comunicació Juanita Brown i David M. Isaacs.
  • 3. Aquesta metodologia de treball es coneix sovint amb la forma The World Café, que és una marca registrada.
caixa d'eines caixa d'eines

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

  • ca  caixa d'eines, n f
  • es  caja de herramientas, n f
  • en  toolbox, n

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

Definició
Conjunt de recursos, tàctiques i estratègies que el mediador pot utilitzar durant un procés de mediació.

Nota

  • La denominació caixa d'eines és una denominació metafòrica.
cambra de comerç cambra de comerç

03.Àmbits d'aplicació > 10.Segona oportunitat

  • ca  cambra de comerç, n m
  • es  cámara de comercio, n m

03.Àmbits d'aplicació > 10.Segona oportunitat

Definició
Corporació de dret públic que presta serveis a les empreses o al petit empresari amb l'objectiu de contribuir a la regeneració del teixit econòmic i la creació ocupació i consagrar la funció de representació, promoció i defensa dels interessos generals del comerç, la indústria, els serveis i la navegació.
canviar el significat canviar el significat

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

  • ca  canviar el significat, v intr
  • es  cambiar el significado, v intr

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

Definició
Construir, el mediador, una història alternativa a partir de la informació facilitada per les parts, a fi que aquestes vegin el problema des d'una altra perspectiva.

Nota

  • Canviar el significat és una tècnica que segueix el model circular narratiu.
capacitat de diàleg capacitat de diàleg

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

  • ca  capacitat de diàleg, n f
  • es  capacidad de diálogo, n f
  • en  ability to negotiate, n

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

Definició
Aptitud de la persona que té un discurs coherent i ordenat, empàtic i constructiu i, alhora, una actitud d'escolta activa, qualitats que l'habiliten per mantenir un diàleg amb una altra persona.
carta paradoxal carta paradoxal

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

  • ca  carta paradoxal, n f
  • es  carta paradojal, n f
  • es  carta paradójica, n f

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

Definició
Comunicació que el mediador estableix amb una de les parts per invitar-la a participar en un procés de mediació i, alhora, dir-li que l'altra part creu que ella no acceptarà la mediació proposada, amb la intenció d'aconseguir, així, que, en saber-ho, la persona receptora d'aquesta informació reaccioni, precisament, acceptant participar-hi.

Nota

  • La carta paradoxal és una estratègia del mediador que es pot duu a terme per correu, correu electrònic o trucada telefònica.
caucus caucus

02.Procés de mediació > 04.Fases. Resultats

  • ca  sessió individual, n f
  • ca  caucus, n m sin. compl.
  • es  caucus, n m
  • es  sesión individual, n m
  • es  sesión privada, n f
  • en  caucus, n

02.Procés de mediació > 04.Fases. Resultats

Definició
Sessió que el mediador manté amb cadascuna de les parts per separat dins un procés de mediació, ja sigui perquè ho considera convenient o perquè ho demana una de les parts.

Nota

  • La sessió individual, pel seu caràcter privat, facilita que les parts s'expressin lliurement, sense cohibició.
centrar-se en els interessos i no en les posicions centrar-se en els interessos i no en les posicions

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

  • ca  centrar-se en els interessos i no en les posicions, v intr pron
  • es  centrarse en los intereses y no en las posiciones, v intr pron
  • en  focus on interests rather than positions, to, v intr

02.Procés de mediació > 03.Tècniques i estratègies. Comunicació

Definició
Treballar, durant el procés de mediació, per reconciliar les necessitats i els interessos de les parts, que són els que realment defineixen el problema, i no per apropar les posicions contraposades.

Nota

  • Centrar-se en els interessos i no en les posicions és una tècnica que segueix el model lineal de Harvard.
Centre de Mediació de Catalunya Centre de Mediació de Catalunya

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 02.Organismes i institucions

  • ca  Centre de Mediació de Catalunya, n m
  • ca  CMC, n m sigla
  • es  Centro de Mediación de Cataluña, n m
  • es  CMC, n m sigla

04.Sistemes de gestió i resolució de conflictes > 02.Organismes i institucions

Definició
Òrgan de la Generalitat de Catalunya, creat per la Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat, que té com a principals objectius fomentar i difondre la mediació i els altres procediments de resolució alternativa de conflictes i facilitar-hi l'accés a tots els ciutadans; estudiar les tècniques de mediació; gestionar els registres de persones mediadores en l'àmbit familiar i en l'àmbit del dret privat; designar la persona mediadora en obrir un expedient de mediació; fer el seguiment del procediment; homologar els estudis, els cursos i la formació específica en matèria de mediació, i organitzar el servei públic de mediació.

Nota

  • Originàriament, es va anomenar Centre de Mediació Familiar de Catalunya, perquè va ser creat per la Llei 1/2001, de 15 de març, de mediació familiar de Catalunya. Posteriorment, arran de l'aprovació de la Llei 15/2009, de 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat, es va ampliar l'ús de la mediació a nous conflictes --tot i que es mantenia el model establert el 2001-- i, en conseqüència, va canviar la seva denominació inicial per la de Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya. L'any 2020 a través de la Llei 9/2020, de 31 de juliol, de modificació del llibre segon del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família, i de la Llei 15/2009, de mediació en l'àmbit del dret privat, el centre canvia de nou la seva denominació per Centre de Mediació de Catalunya.